czwartek, 3 marca 2011

Barwa w fotografi

Oko ludzkie jest bardzo czułym „urządzeniem” służącym do obserwacji świata. Można je porównać zarówno do obiektywu w aparacie, jak i do błony fotograficznej. Jest ono w stanie bardzo szybko przystosować się do warunków i barwy oświetlenia.

Pod względem barwy światło dzielimy na dzienne i światło sztuczne. W fotografii barwa światła w dużym stopniu decyduje o kolorystyce otrzymywanych zdjęć. Nasze oko spostrzega białą kartkę papieru jako białą, zarówno przy świetle dziennym czy sztucznym.



Taśmy fotograficzne
nie mają takich możliwości adaptacji jak oko ludzkie. Biała kartka papieru, sfotografowana na jednym rodzaju materiału fotograficznego, a oświetlona różnymi rodzajami światła, wyglądać będzie zupełnie inaczej.

Aby w lepszy sposób oddać kolorystykę oświetlenia, a co za tym idzie odzwierciedlić wszystkie barwy, produkuje się filmy przeznaczone do światła dziennego i filmy przeznaczone do światła sztucznego.

Barwa w fotografii. Aby prawidłowo oddać barwy przedmiotów oświetlonych światłem dziennym, należy zastosować film przeznaczony do światła dziennego. Przy wykonywaniu zdjęć w sztucznym świetle, dla uzyskania naturalnej kolorystyki, należy użyć filmu przeznaczonego do światła sztucznego.

Wspomniana wcześniej biała kartka papieru, naświetlona na błonie przystosowanej do światła dziennego i oświetlona światłem dziennym, będzie biała. Jeśli oświetlona zostanie światłem sztucznym, to na zdjęciu kartka ta będzie żółta.

Gdy do sfotografowania tej samej kartki papieru użyjemy błony uczulonej na światło sztuczne i kartkę oświetlimy światłem sztucznym, na zdjęciu odwzoruje się ona jako biała, jeśli jednak oświetlimy ja światłem dziennym, to kartka na filmie przeznaczonym do światła sztucznego będzie miała niebieskie zabarwienie.

Artykuł z serwisu Airstar.pl Darmowe artykuły do przedruku

Autor: Beata